Befordringsbestemmelser Højestene
Befordringsbestemmelserne for M/F Højestene er et uddrag af Søloven.
§418
Bortfragteren er forpligtet til at erstatte tab eller skade som følge af forsinkelse i forbindelse med befordring af passagerer, hvis forsinkelsen skyldes fejl eller forsømmelse udvist af bortfragteren selv eller nogen, som denne svarer for.
§419
Bortfragteren er forpligtet til at erstatte tab eller skade som følge af forsinkelse i forbindelse med befordring eller udlevering af rejsegods, hvis forsinkelsen skyldes fejl eller forsømmelse udvist af bortfragteren selv eller nogen, som denne svarer for.
§420
Bortfragterens erstatningspligt kan nedsættes eller helt bortfalde, hvis denne beviser, at passageren ved fejl eller forsømmelse har medvirket til tab eller skade som nævnt i §§ 418 og 419.
§421
Ved tab som følge af forsinkelse har bortfragteren bevisbyrden for, at tabet ikke skyldes fejl eller forsømmelse udvist af den pågældende selv eller nogen, som denne svarer for.
§422
Bortfragterens ansvar for tab som følge af forsinkelse i forbindelse med befordring af passageren kan ikke overstige 4.150 SDR.
Stk. 2. Bortfragterens ansvar for tab, som følge af at rejsegods er forsinket, kan ikke overstige
1) 1.800 SDR pr. passager for håndbagage,
2) 10.000 SDR pr. køretøj og
3) 2.700 SDR pr. passager for andet rejsegods.
Stk. 3. Begrænsningsbeløbene i stk. 1 og 2 gælder for hver enkelt rejse.
Stk. 4. De i stk. 1 og 2 fastsatte grænser for erstatningens størrelse omfatter ikke renter og sagsomkostninger.
Stk. 5. Ved SDR forstås den i § 152, stk. 2 omhandlede regneenhed.
Stk. 6. Ved en skriftlig og udtrykkelig aftale mellem passageren og bortfragteren kan der fastsættes en højere ansvarsgrænse end den i stk. 1 og 2 nævnte.
1. For skade på person eller tab af liv, bagage og rejsegods i tiden før ombordstigning/ombordkørsel eller efter ilandstigning/frakørsel er rederiet ikke ansvarlig.
2. Erstatningskrav mod rederiet er forældet, såfremt retssag mod rederiet ikke er påbegyndt senest 2 år fra den dag, da passageren og/eller gods blev udskibet.
3. Rederiet påtager sig intet ansvar for rejsegods, herunder håndbagage eller andre effekter, som måtte være bortkommet på skibet eller dettes anløbspladser.
4. Rederiet er ikke ansvarlig for levende dyr, som en passager medbringer som rejsegods, selv om skade eller tab skyldes fejl eller forsømmelse fra rederiet eller nogen, det svarer for.
5. Hvis et erstatningskrav måtte blive rettet mod skibsfører, styrmand eller andre, som rederiet svarer for, er den eller de pågældende berettiget til at påberåbe sig de samme ansvarsfraskrivelser og ansvarsbegrænsninger, som rederiet vil kunne påberåbe sig.
6. Anmeldelser af eventuelle personskader og skader på motorkøretøjer, rejsegods m.v. samt eventuelle reklamationer skal rettes til skibets kaptajn inden færgen forlades. Eventuelle krav mod rederiet rettes skriftligt til dette.
7. For befordring af køretøjer, der benyttes til godsbefordring, og for passagerbusser samt for gods i eller på sådanne køretøjer, gælder navnlig bestemmelserne i gældende Sølov, og forældelsesfristen er 1 år.
8. Motorkøretøjer samt gods/rejsegods, der før eller efter overførslen er henstillet på anløbspladsen, henstår alene for ejerens risiko.
9. Tobaksrygning og brug af åben ild på bildækket er af hensyn til brandfaren forbudt.
10. Motorkøretøjer og grupper med pladsreservation skal være tilstede senest 10 minutter før planmæssig afgang.
11. Rederiet er ikke ansvarlig for uregelmæssigheder i driften.
12. Færgens besætning er med elbilen kun forpligtet til ombordkørsel og frakørsel af de transportvogne, som tilhører færgen. Al anden ombordkørsel og frakørsel af ladvogne, trailere, o.lign. kan IKKE forventes, medmindre det på forhånd er aftalt med besætningen.
13. I øvrigt gælder for befordringen den til enhver tid gældende sølov.